Πέμπτη, 2 Ιουλίου 2009

Ο ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΑΣ ΣΟΛΩΝ ΚΥΔΩΝΙΑΤΗΣ (1906-2001)

Ο Σόλων Κυδωνιάτης γεννήθηκε στην Τρίπολη το 1906. Σπούδασε στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και μετεκπαιδεύτηκε στο Παρίσι. Ξεκίνησε την καριέρα τους ως ελεύθερος επαγγελματίας το 1927. Το 1956 εξελέγη στην έδρα της αγροτικής αρχιτεκτονικής του ΕΜΠ και το 1977 εξελέγη μέλος της Ακαδημίας Αθηνών και πρόεδρός της το 1989. Επίσης διετέλεσε πρόεδρος της διεθνούς επιτροπής της Ουνέσκο για την ανασύσταση της Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας.
Κύριο αντικείμενο του έργου του ήταν η προστασία του περιβάλλοντος των αστικών κέντρων (ήταν ο πρώτος που έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου, το 1920), η διάσωση ελληνικών ιστορικών χώρων καθώς και η αποκατάσταση ιστορικών παραδοσιακών κτιρίων, ενώ υπήρξε ο πρώτος που συνέλαβε την ιδέα της Ενοποίησης των Αρχαιολογικών Χώρων της Αθήνας. Έχει βάλει την σφραγίδα του σε πολλά από τα κτίρια και τις εκκλησίες της Αθήνας, όπως η Αγία Σοφία Ψυχικού, η Παναγία Παντάνασσα Ραφήνας και η Αγία Ειρήνη στο Πασαλιμάνι. Επίσης το εργοστάσιο της Βιοσώλ, Πειραιώς 254, εκεί όπου σήμερα στεγάζεται το ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού, και η αγορά της Χαλκίδας αποτελούν δικά του έργα. Αναστήλωσε την οικία Κλεάνθη (το Παλιό Πανεπιστήμιο) στην Πλάκα και το σπίτι του Κολοκοτρώνη στο Λυκοβίτσι.
Ήταν πολυγραφότατος. Από τα πλέον γνωστά βιβλία του είναι οι «Αγροτικαί κατασκευαί και εγκαταστάσεις», «Αι Αθήναι και η πρωτεύουσα», «Στοιχεία αρχιτεκτονικής», «Η ελληνική αρχιτεκτονική αναγέννηση και η κακοποίησή της» και «Αθήναι, παρελθόν και μέλλον».

"Τα σχέδια του κινηματογράφου Άστρον είναι πράγματι του Σόλωνα Κυδωνιάτη, που τα υπογράφει κιόλας, και περιλαμβάνονται επιπλέον στο αρχείο του. Ένας μεγάλος κινηματογράφος έχει ανάγκη καλά στατικά, και βεβαίως ένα πολιτικό μηχανικό. Αυτός είναι ο Γεώργιος Γκοντζαμάνης, ο οποίος έχει υπογράψει τα στατικά. Στα βασικά σχέδια της άδειας έχουν υπογράψει και οι δύο. Υπάρχουν παραλλαγές στα σχέδια για την όψη και λεπτομέρειες για το φουαγιέ, που δείχνουν ότι έγινε προσεγμένη δουλειά. Το σύνολο αποπνέει έντονα fifties.
Η εμφάνιση του σημερινού κινηματογράφου ανταποκρίνεται μερικώς σε εκείνο που σχεδιάστηκε. Τα σχέδια έχουν περισσότερα διακοσμητικά στοιχεία στην όψη, δείχνουν κάτι πιο επιτηδευμένο από το σημερινό. Δεν θυμάμαι καλά αν είχε χτιστεί έτσι και σε μεταγενέστερη επισκευή το απλοποίησαν, όπως συμβαίνει συχνά, για λόγους κόστους και νέας αισθητικής".
Π. Τουρνικιώτης - Αρχιτέκτονας, Αναπλ. Καθηγητής ΕΜΠ